Annons ↓ Annons ↑

Kulturen om krisen – Annelie Johansson, artist och skivbolagsägare

Hur mår kultur- och nattlivet i coronatider? Vi har tagit tempen på några av stans alla kulturutövare, arrangörer, dj:s och musiker. Möt Annelie Johansson, artist och skivbolagsägare. 

Hej, vem är du och vad arbetar du med? 
– Annelie Johansson heter jag, och är artist som driver banden ANNELIE & Johnny, Johnny. Jag jobbar som producent & musiker med utgångspunkt Göteborg. Driver även ett litet litet skivbolag enligt devisen ”The smallest indie label on earth”.

Vad tycker du om det rådande läget i Göteborgs krog- och nöjesliv? 
– Svajigaste läget någonsin. Nästintill en paralys. Just nu inväntar vi väl alla olika myndighetsdirektiv eller restriktioner, så det känns som ett galet limboläge för de flesta. Den ekonomiska oron blandat med en smittspridningsrädsla ger inga glammiga fredagskvällar ute på stan, direkt. Nu måste även vi alla kollektivt och solidariskt stå upp för varandra i det kaos till samhälle vi befinner oss i.

Hur har stämningen varit hos dig/er på sistone? 
– Det är ovisst och ganska så lågintensivt på feelingfronten även om jag själv kan jobba på i viss mån och har en del att göra i studion. Jag jobbar även med kommande släpp för mina båda band. Men det är ju riktigt svårt att vara hundra procent progressiv just nu; att planera inför spelningar eller andra musikaliska satsningar. Vi får liksom sitta still i båten lite, nu.

Hur kommer era arrangemang att se ut framöver? 
– Vi planerar ett par släpp på bolaget under våren, men just nu är vi i valet och kvalet om det ska skjutas på lite eller om vi kan glädja delar av världen med ny musik och konstnärlig output. Eftersom vi inte når ut så fruktansvärt brett, så kanske det är lika bra att sjösätta det vi tänkt. Det kan vara skönt för den som arbetar med sina konstnärliga processer att få djupdyka i dessa och dela med sig av både ångest och värme. Typ så.

Hur tror du att framtiden kommer att se ut för nattklubbarna? 
– Det här är sorgligt unikt för vår tid, det saknar motstycke och referensramar. Framöver tror jag tyvärr att vi får se mer av ett sådant här världsläge, men förhoppningsvis finns en annan nivå på beredskapen i framtiden. Jag hoppas verkligen att nattklubbslivet tar sig igen, och att vi får lov att skapa kultur av och för varandra. För att kunna det, är det så himla viktigt att det på ett samhälleligt och strukturellt plan finns ett högre erkännande av kultur och den här typen av sätt att organisera sig, kulturellt alltså. Att kultur- och utelivet ”uppas” helt enkelt. Med ett sådant erkännande kan vi inte bara få mer generösa statliga medel; vi kan även få en annan retorik kring det här. Är så less på att något så fundamentalt ändå i mångas ögon ses som ”lite underhållning” eller allmän förkovran. Men vet ni: utan kultur och kulturyttringar hade ingen vetat hur folk drabbats av – eller för den delen heller tagit sig ur – de kriser som chockerat många generationer före oss.

Vad har du gjort för att parera de konsekvenser som det rådande corona-läget har lett till? 
– Jag försöker spara pengar, inte ta några förhastade eller ogrundade beslut. Försöker även att inte hamna i ett helt svart slukhål rent mentalt. Vi spelar såklart inte live, och har inte heller haft geisten att planera in något inom de närmaste månaderna. Nu är en bra tid att organisera sig, och pusha den ödesdigra utvecklingen mot att istället hamna i en återhämtning. Om vi kan återhämta oss från det här, så måste vi fortsätta att skapa och ge oss själva en ram av nya förutsättningar.

Vad har du för uppmaningar till Göteborgarna? 
– Inte hosta på varann, hålla lite avstånd och skydda riskgrupper. Den som har ett kapital eller liksom inte lever på existensminimum som så många kulturarbetare gör – kan stötta föreningslivet, fattiga kulturinstitutioner och enskilda utövare. Köp en lunch på det hak som har det svårt nu. Beställ eller köp hem något från lokala handlaren. Köp skivor, merch och digital musik. Framförallt, lämna förslag till intresseorganisationer eller kommersiella aktörer på hur artister och band kan få ut mer än typ 0,2 öre av att ens låt streamas. En uppmaning som gäller även efter viruskulmen.

Hur stöttar en bäst sin favoritklubb? 
– Det finns ju ett gäng initiativ nu, som till exempel möjligheten att stödköpa konsertbiljetter (för att nyttja dom vid ett senare tillfälle). Det kan ju också vara en idé att planera sin kommande release senare under året, på ett ställe som en vill stötta. Låta eventuellt överskott gå till arrangörerna om du har pengar till det.

Dela med dig av din peppigaste låt.
The Wilhelm Scream av The Bamboos & Washington! Fin och bombastisk favoritlåt detta året. Melankolisk också; något jag inte tror är sunt att värja sig emot.