Annons ↓ Annons ↑

SAMARBETE SOM DRIVER FRAMÅT: DE FORMAR FRAMTIDEN FÖR SALUHALLEN

I hjärtat av Göteborg står en ikon som har stått stark i över ett  sekel, en plats där tradition möter modernitet och där smaker från  världen över förenas. Stora Saluhallen är en pärla i staden som  fortsätter att blomstra, tack vare de hängivna individer som arbetar för att hålla den aktuell och levande. 

Matilda och Amanda driver Saluhallen framåt sedan hösten 2022. Enligt de båda är det viktigt  med samsyn i visionen för framtida Saluhallen.  Båda är otroligt tacksamma över att ha hittat  ett starkt samarbete utifrån sina uppdrag.  
I en tid av osäkerhet och snabba förändringar,  fortsätter Stora Saluhallen att vara en levande  del av Göteborgs kulturliv. De som arbetar där  gör sitt yttersta för att se till att platsen förblir en kärlekssymbol i staden och att den fortsätter  att vara en oas för alla som söker en smak av  världen och en plats där människor kan mötas  och skapa minnen. 

 

Hallå, ska vi börja med en helt vanlig presentation av er, Amanda Lindström och Matilda Sundberg? 
Amanda: Jag jobbar som fastighetsförvaltare på Higab, som är fastighetsägare för Stora  Saluhallen. Jag har helhetsansvaret för Saluhallen vilket innebär att hyra ut lokaler, budgetera kostnader, planera underhåll, delta i forum som  rör stadsplaner och andra politiska inspel. Jag  arbetar tillsammans med en teknisk förvaltare som hjälper till med detekniska installationerna. Och sen har jag en servicetekniker som är  där dagligen och ser till så att allting fungerar,  tack och lov.

Matilda: Jag har helhetsansvaret för marknadsplanen, inklusive marknadsföring, evenemang,  gestaltning, dekoration och säsongsutsmyckning. Dessutom fungerar jag som ett kommunikationsnav mellan handlare, staden och  olika intressegrupper. Enligt mig de mjuka och  roligare värdena till skillnad från Amanda.  

Hur ser ni på ert framtida samarbete med  Djungeltrumman? 
Matilda: Nu har vi testat konceptet Saluhallen  Session med livespelningar tillsammans. Det har  varit väldigt uppskattat både för gäster samt  handlare. Det känns verkligen som att vi har  bjudit in till en ny upplevelse i Saluhallen!  Hittills har samarbetet gått väldigt bra. Just nu  utvärderar vi konceptet för att se vad som har  varit mest uppskattat.

Hur jobbar ni med utbudet i Saluhallen?
Amanda: Sen jag tog över förvaltning av Saluhallen så har jag jobbat med pop-up som ett  nytt koncept för att testa olika verksamheter.  Mackluckan och Gelaterian är två exempel på  detta som båda har valt att stanna kvar. Nu blir det en pop-up ledig igen som vi hoppas på att  kunna fylla med någonting roligt. Utöver detta så  arbetar jag med att hitta rätt variation samt roliga  komplement att fylla Saluhallen med, ett av våra  nya tillskott som snart öppnar är Wine Mechanis.

Vad skulle ni säga gör Stora Saluhallen unik?
Amanda: En grej som vi är unika med om man  ser till de stora saluhallarna i Sverige, i alla fall  enligt mig, så är det att vi fortfarande har kvar ganska mycket butikshandel. Vi har ungefär  50% rena butiker kvar i Saluhallen. Många av  våra restauranger säljer också varor att köpa  med hem. Vi ser att det finns en fin mix av butiker och restauranger.

Matilda: Vi har hittat många bra och positiva  aktörer som bidrar till en härlig mötesplats.  Här kan man både komma och ta ett glas vin  i några av våra vinbarer, handla fina råvaror  till din middagsbjudning, hämta med en lunch  eller ta en gofika i något av våra fik. Utbudet är  ju fantastiskt.

På tal om något helt annat: När börjar ni att  julpynta? 
Matilda: Man kan redan se vår fantastiska  juldekor uppe, bland annat våra fina upplysta  bocka utanför hallen. Det känns så härligt att  Saluhallen tillsammans med Posthotellet och  NK är de mest uppmärksammade juldekorationerna i Göteborg.

Har ni märkt av att det blivit mer trendigt att  köpa lite mer unna-sig-saker? Att vi gärna  lyxar till det mer till vardags? 
Matilda: Ja, absolut. Charkbrickan har blivit en  självklarhet om man vill lyxa till det i vardagen.
Amanda: Matintresset generellt sett tror jag är  väldigt stort. Folk är väldigt medvetna om när och var man ska unna sig. Yngre idag har ju koll  på schyssta restauranger, gillar att gå till ställen  som är trendiga. Och jag är inte så gammal, tycker jag, men det har hänt väldigt mycket de senaste åren när jag jämför mig med dem som är i  20-årsåldern idag.  

Matilda: Kvalitet har helt enkelt blivit viktigare  för fler, även bland yngre. Och miljömedvetenheten också förstås, och då kan det vara fint  att veta vart sina råvaror kommer ifrån. Den  känslan man får med sig när man handlat i  Saluhallen kontra i mataffären är oslagbar!