Annons ↓ Annons ↑

Vilda elsparksvästern är över och en era går i graven

Nu är friheten slut för stadens elsparkcyklister. Nu går det snart inte längre att parkera varsomhelst och inte nog med det – snart går det inte att köra i maxfart överallt heller längre. Partypoopern? Göteborg Stad och, hur sjukt det än låter, elsparkcykelföretagen.

Du är ute och elskotrar. Du är nice. Du känner vinden i håret. Du kör lite slalom, hoppar över en trottoarkant, skrämmer några pensionärer och en hund. Du kommer fram. Du ställer ifrån dig din anti-etablissemangsraket på gatan. Du låser upp den för andra i den mobila klubben och går därifrån. Not a care in the world.

Men nu är det slut med det. Nu sällar sig Göteborg till en rad av sorgliga städer, till exempel Stockholm. Nu är Göteborg inte en oskyddad sparkcykelverkstad längre. För nu får man inte längre parkera hur som helst, eller köra så fort det går överallt. Nu begränsas friheten på två eldrivna hjul. Göteborg Stad har nämligen gjort en deal med de elektriska sparkcykelföretagen.

– Denna överenskommelse är bara början. Företagen har redan genomfört en del av dessa åtgärder men vi kommer att behöva följa utvecklingen och ha fortsatt dialog med företagen för att utveckla och förbättra de åtgärder och insatser som görs, säger Malin Månsson, trafikplanerare på trafikkontoret Göteborgs Stad, olycksbådande i ett pressmeddelande.

Överenskommelsen är framtagen av trafikkontoret på uppdrag av trafiknämnden och innebär bland annat att:

  • Elsparkcyklar ska inte kunna lämnas eller parkeras överallt. Ett gäng platser och gator i centrala Göteborg, längs kajerna vid Göta älv och stadens kanaler samt på Götaälvbron är nu off parkeringslimits.
  • Hastigheten begränsas till 6 km/h på fyra gator: Kungsgatan (de fem kvarteren öster om Ekelundsgatan), Korsgatan, Fredsgatan och Haga Nygata.
  • Företagen ska informera elsparkcyklisterna om att de på alla andra gångbanor, gågator och i gångfartsområden i staden också bara får köra i maximalt 6 km/h. Där kommer det alltså fortfarande att köra snabbare.
  • Göteborgs Stad ska testa att skapa särskilda parkeringszoner där det behövs mest och användarna ska sedan uppmuntras att hämta eller lämna sina elsparkcyklar där. Det är dock inte tvingande, det handlar bara om påverkansoperationer.

– Min bedömning är att överenskommelsen möjliggör ett bra samarbete med de elsparkcykelföretag som etablerar sig i staden, så att vi gemensamt kan arbeta för att det ska fungera så bra som möjligt för alla som rör sig och vistas här, säger Malin Månsson.

Läs också:

Tio regnsäkra platser i Göteborg