Annons ↓ Annons ↑

Telos Vision: ” Jag kan inte skapa något ur ett vakuum”

Telos Vision ville ta kontroll över sin skapandeprocess och göra allt själv från början till slut, resultatet blev EP:n Unlike the Night som släpps på fredag den 27/11.

Denna gången har du tagit kontroll över alla steg i skapandekedjan. Hur har det påverkat albumprocessen? 
– Det har påverkat många delar av processen. Det tydligaste är att det har tagit väldigt lång tid. Dels för att jag har gjort vissa saker för första gången och behövt lära mig från grunden, till exempel att mixa musik. Och dels för att man väl ofta är mer kritisk mot det man själv gör än mot det andra gör, vilket har lett till att jag har tvivlat på allt och funderat igenom alla beslut 100 gånger. Men sen har det också varit givande att få ut mer eller mindre exakt det jag har i huvudet på inspelningarna. Det känns som att jag visar upp något väldigt ärligt.

Du berättar att det enda som har begränsat dig har varit din egna fantasi. Hur har det varit att arbeta helt utifrån din egna fantasi? 
– Läskigt och svårt att börja, men befriande när jag väl kommit in i det. Ingen att behöva diskutera visioner med, men också svårt att typ ingen kom med input under det halvår som det tog för mig att göra EP:n. Lätt hänt att man fastnar eller tappar riktning. Som tur är är min fantasi ganska tacksam att jobba med. Den vet hur den vill ha det, och oftast lyckas jag klura ut hur jag ska ta mig dit.

På Unlike the Night har du experimenterat med mångdimensionella metaforer. Hur skulle du beskriva ditt egna textförfattande? 
– Jag brukar plocka ett litet frö från någon bok jag har läst eller en låt som fångar mig, och utifrån det skapa min egen historia. Jag kan inte skapa något ur ett vakuum, utan när jag skapar så ska det vara musik på och fram med olika typer av existentiell litteratur och desperata kärleksdikter. Inte just för att sno saker, men för att få igång huvudet. För många verkar skrivande vara en sorts terapi, det är det inte för mig. Det finns inga frågetecken som löser sig genom att jag skriver om det. Det är väl rätt o-artistiskt sagt, men det är sant!

På vilka sätt skulle du säga att detta albumet skiljer sig från dina tidigare släpp? 
– Jag tycker detta är det bästa jag har gjort. Så det skiljer sig genom att vara lite bättre. En påtaglig sak är att jag köpte en Moog-synth inför att jag skulle spela in denna EP:n. Den spelar en ton åt gången och jag har alltid tyckt att det har varit helt sjukt att man lägger pengar på något som bara spelar en ton åt gången. Just därför köpte jag en, för att föra in något helt oväntat i ekvationen och vidga min vanliga musikaliska palett. Det slutade med att den fick jättestor plats på EP:n och jag har blivit helt besatt av synthar. EP:n låter som den gör mycket på grund av den. Kan rekommendera att förändra något i förutsättningarna varje gång man påbörjar en skiva, det är bra för inspirationen!