Annons ↓ Annons ↑

Saga Backs säregna stämma

Saga Back har gjort sig känd för sin djupa röst som känns både trygg och varm. Den 9 april släpper Saga Back sitt debutalbum all is not well in heaven. 

Saga Back är tillbaka med sin storslagna, djupa röst och i april släpper hon sitt debutalbum all is not well in heaven. Även om albumet mest innehåller nya låtar så finns det även spår som funnits med sedan fyra år tillbaka. Då hade hon inte en tanke om att de skulle vara med på ett album, men nu känner hon sig glad över att det har hunnit gå lite tid.
– På ett sätt finns det ändå en fördel att vänta lite, man utvecklas väl litegrann.

När Saga började skriva låtar var det till en början mest akustiskt och väldigt gitarrbetonat. Hon släppte en helt gitarrbaserad EP som hon sedan plockade bort från streamingtjänsterna. Förkärleken till det raka och avskalade finns kvar än idag även om hon också har börjat experimentera med andra inslag.
– Jag har faktiskt en del gitarrlåtar nu också men jag använder lite vocoder och har lite mer producerat på vissa låtar än vad jag skulle ha gjort innan. Vilket jag tycker är nice. Jag gillar att hålla det ganska avskalat, även de flesta låtar som är mer proddade är fortfarande rätt sparsmakade.

Saga gillar när rösten är i fokus, något som blir tydligt när man lyssnar på all is not well in heaven. Hennes djupa och klara röst leder en genom albumet och texterna tillåts ta plats och vecklas ut i takt med musiken.  
– På mina egna låtar så tycker jag om när det är mycket fokus på rösten. Jag tror också att det har att göra med att jag sitter själv ganska mycket när jag skriver låtar. Om jag har proddat en demo själv så har det kanske blivit så att jag fastnat för något sound. Jag tror att jag tycker om när det är lite melankoliskt i vissa låtar. I vissa låtar händer det lite mer grejer, men de låtar jag känner mest för är ganska enkla. Jag vill att det ska vara mycket fokus på texten. Det känns som att det kan försvinna ibland om man har en jättepopproduktion eller ett drop, nu har jag inte sånna ändå i och för sig. 

Foto: Liv Norman Sundström

All is not well in heaven har både lite mer melankoliska låtar men även spår som drar åt det gladare hållet. Sagas musik pendlar mellan att lyfta såväl jobbiga saker i livet som dess ljusare kontraster. Att kalla hennes musik för sorgsen skulle vara att förenkla hennes låtar. Istället arbetar hon med nyanser och att lyfta minnen av något som en gång varit vackert, hon synliggör det fina i det som också kan vara smärtsamt.
– Jag skulle inte säga att några av låtarna och texterna är deppiga men de är definitivt inte up-beat. Sedan har jag lite historieberättande låtar, de är lite skrivna på kul. Jag vet att folk brukar säga att jag bara skriver ledsna låtar men jag har definitivt några som är lite mer glada också.

– När jag skriver låtarna så skriver jag dem för mig själv. Jag hade antagligen gjort dem även om jag inte hade släppt dem. När jag sedan har gjort klart en låt och tänker på att jag ska släppa den kan det bli lite jobbigt om jag har skrivit väldigt personligt. Men jag har aldrig gått tillbaka och ändrat för att någon annan ska lyssna på låten. Jag tycker ofta att låtar blir bra om man kan relatera till det eller förstår att det inte är helt taget ur luften. Sedan har jag några låtar som jag har skrivit som berättelser, som när man skriver en novell. Där skriver jag inte om mig själv utan mer som en liten historia. Det tycker jag är kul, då kan man utveckla saker lite annorlunda. Sen är det bra, för då vet inte folk vilka låtar som är sanna och vilka som är lite twisted. Även om man skriver väldigt ärligt så är det många låtar där man överdriver lite, lägger till något eller så. 

Saga berättar att många av låtarna på hennes debutalbum är reflekterande kring sådant som har varit och saker som hade kunnat hända. När hon skriver är det oftast direkt kopplat till att hon känner ett behov av att skriva av sig kring något aktuellt. Men hon berättar att hon tror att folk lätt tolkar hennes släppta låtar som aktuella trots att det kan ha gått lång tid från att hon skrivit själva låten tills att den finns tillgänglig för allmänheten. 
– När man släpper en låt så tror folk ibland att låten handlar om något som skett nyligen eller som är aktuellt just nu, men oftast så har det ju gått ett ganska bra tag från att den skrivits till att den släpps. Det kan ibland kännas lite märkligt, att något som är så långt bak i tiden för mig plötsligt blir ”aktuellt” för att jag släppt en låt om det. Mina egna känslor kring ämnet har ju oftast ändrats helt och hållet från det att jag skrev låten. Ibland kan jag till och med ha skrivit låten långt efter att situationen jag skriver om uppstått, inte för att skriva av mig utan för jag vet att det kan bli en bra låt.

Foto: Liv Norman Sundström

På albumet all is not well in heaven har hon även börjat inkludera andra i låtskrivarprocessen, något som hon inte har gjort tidigare. Samarbetena har resulterat i texter som skiljer sig lite från vad hon tidigare har skapat. Samtidigt berättar hon att hon funnit en balans i det kreativa mötet med nya människor. 
– Det kan vara jobbigt ibland i och med att man träffar och jobbar med en helt ny person. Lite som när man går på fest, eller det gör man inte nu men i vanliga fall. Efter ett tag när man hängt med bara nya människor blir man lite utmattad. Så kan det kännas när man sitter i låtskrivarsessions ibland, plus att man måste skriva en låt ihop om något personligt. Jag vet att folk som skriver mycket tillsammans med andra säger att det är jobbigt för man tömmer ut sitt innersta med någon man inte känner, men jag tror att jag är ganska bra på att hålla det på en personlig nivå som jag känner mig bekväm med. De mest personliga låtarna skriver jag själv. De låtar som är lite mer berättande, har jag skrivit i ett sammanhang där någon annan har varit med. Det är lite så jag hanterar det kanske. De låtar som är mest personliga vill jag ändå skriva helt och hållet med mina egna ord.