Ruby Empress: ” Alla är besatta av tanken om sin egna originalitet”

Ruby Empress har släppt albumet Sinbolism, förespråkar stilfulla stölder och spelar på Yaki-Das dekadenta julfirande den 28/12.  Sinbolism känns som en bra sammanfattning av ert sound, skulle ni hålla med?  – Ja for now! Surreal, classical, sci-fi, noir, symbolist. Hur har ni tänkt när ni sållat ut vilka låtar som skulle få en plats på albumet?  – Vi tänkte låtar som existerar i det förflutna och i framtiden, låtar vi tycker tillför något till en alltmer likriktad värld. Det har varit en självisk process på det sättet, vi får se om det blir sleeping eller forever sleeping hits for kids.
Känner ni att Ruby Empress har utvecklats åt de håll ni först föreställde er?  – Man har blivit mindre naiv, alla låtar blir inte Deluca och det var aldrig meningen heller. Ruby går på lust snarare än kommersiella förväntningar. Det är så vi måsta existera för att fungera. Det tog lite tid, och några dåliga poplåtar för att inse det. Ett tag skrev diverse medier ofta om er dröm att skapa något i stil med Studio 54-eran, är det fortfarande något ni strävar efter eller finns det andra saker/platser/inspiration ni längtar till?  – Ja man håller ju sällan med om vad man sagt. Nu är det nog mer Mudd Club i så fall, less uptown glitz. Ni har varit starka förespråkare för att sno från konst- och kulturhistorien. Vad är det bästa ni någonsin snott?  – Svaren till den här intervjun kanske!  Alla är besatta av tanken om sin egna originalitet. Man behöver inspiration narrativ för att kunna navigera. Vi kopierar för att utvecklas, allt har gjorts tidigare någonstans, för oss handlar om att reinventa och återinföra.
Hur gör man för att sno något på ett classy vis?  – Man gömmer sina källor! Om man har snott något så har man misslyckats. Hur har Ruby Empress funkat sedan Tom Serner flyttade till Stockholm?  – Att inte kunna ses varje dag har varit en bra grej för oss, man tvingas ta beslut och jobbar mer strukturerat när tiden tillsammans är begränsad. Vår kreativa process har alltid varit ganska individuell eftersom att att alla tre skriver och spelar in demos själva innan vi ses och spelar in i studio. Tråkigt att inte kunna hänga lika mycket såklart, men vi tar igen det på charter writing camps. Den 28/12 spelar ni på Yaki-Da och juldagarna är ju kända för att vara de dagar under året som lämpar sig bäst för skamlöst och dekadent festande. Vad har ni för planer inför Yaki-Da giget?  – Vi tänker kostymdrama, pyroteknik,  Lady Gaga Super Bowl 17, Tom kommer ner från taket och så vidare. Det kommer bli årets fest och vår bästa spelning ever!