Pustervik Locals är Pusterviks nya satsning som äger rum en kväll i månaden. Fokus ligger på att skapa en ny och intim showcase-scen med ambitionen att boka jämställt och lyfta Göteborgs lokala akter. Djungeltrumman har mött Tess Åsten som ligger bakom arrangemanget.
Tess Åsten har varit med i klubb och arrangörssvängen sedan länge i diverse olika konstellationer och i höstas föddes idéen om att lyfta stans lokala musikscen på Pustervik. Tankarna och idéerna resulterade i Pustervik Locals som vill främja musiklivet i Göteborg. Tess hade besökt South By South West (Sxsw) i Austin och gillade konceptet där staden, bokare och band fick möjligheten att visa upp sig för branschen. Hon ville göra något liknande i Göteborg för att stötta och stärka stadens musik- och kulturliv.
– Man har tänkt och sörjt att många livemusikställen stängs ned på grund av olika anledningar. Speciellt när man jobbar med det varje dag. Vad är orsaken? Vad tjänar musiker pengar på? Hur går arrangörer runt? Jo – genom att folk går på spelningar.
Frågeställningarna ledde till funderingar kring hur hon och Pustervik som etablerad aktör skulle kunna göra för att främja musik och spelningar i Göteborg. Då Pustervik främst arbetar med uthyrning är de uteslutande kommersiella, vilket inte alltid är helt enkelt.
– Det vi gör måste gå med överskott, vilket är kämpigt. Det gör det svårt för oss att boka jämställt, att boka det vi vill, att boka lokala akter eller nischade akter för vi måste alltid sälja många biljetter. Samtidigt som det också är skitkul att få boka de stora banden och ha feta kvällar. Locals är ett sätt för oss att få stötta de lokala akter som vanligtvis inte får plats i kommersiella sammanhang.
Det var viktigt för Pustervik att kunna ha fri entré till Locals-kvällarna. Tanken är att du ska kunna känna dig bekväm att gå på spelningarna utan att du nödvändigtvis har stenkoll på själva akterna, istället står nyfikenheten i fokus. Tess sökte bidrag hos Kick som är ett bidrag en kan få från Studiefrämjandet som är till för arrangörer för att stärka hållbara arrangörsskap. Ansökan blev beviljad och bidraget gjorde att Pustervik kunde dra igång projektet och betala gager för artisterna som spelar på Locals.
– De pengarna som vi får kommer endast gå till gager. Jag tycker att det är viktigt att betala musiker och band. Även om det inte är mycket. Det är synd att kulturarbetare är de som arbetar gratis medan till exempel snickare inte gör det.
Pustervik fick även uppbackning från Nudie Jeans som gick in och täckte deras kostnader för tekniker, vilket gjorde att Pustervik kunde täcka alla kostnader och löner för de inblandade utan att kompromissa med sin grundidé.
– Det är fri entré och sedan har vi bjudit in alla som vi jobbar med – press, bolag, skivbolag, bokare och spelställen just för att skapa en nätverksträff för kompisar, musiker och bransch för att främja musiklivet. Det är som att jag alltid kommer tillbaka till ordet främja, men det känns så jävla viktigt idag. Att jobba med det, att stora och små aktörer jobbar tillsammans för att främja hela ledet.
Tess understryker vikten av att komma ihåg att artister främst tjänar pengar på spelningar och skivor, Spotify-spelningar är sekundärt.
– Även om du gör en hit så kommer du fortfarande tjäna dina pengar på spelningar där det kommer mycket folk, the money making business är så mycket mer praktisk än vad man tror. Digitalt så bygger du upp ett kändisskap men det är med spelningar och skivförsäljning som man genererar cash.
Vad tror du om framtiden för musikklimatet i stan? Finns det hopp?
– Att till exempel Trucken stängde ned var en motgång och besvikelse, som gav känslan av att kulturlivet i Göteborg går åt fel håll. Trots det så tycker jag att det finns hopp, för det börjar väckas en viss ilska. Utan att låta sadistisk så tänker jag att ur ilska så kan det födas en kraft och något bra. Vi får inte glömma att vi lever i en demokrati. Precis som att biblioteken inte stänger ned för att folk reagerar så kan vi göteborgare också reagera genom att stötta spelningar, genom att prata om det och ifrågasätta politiker. Men jag tror att det första steget som konsument egentligen är att köpa skivorna, gå på spelningarna, sprid mer musik, prata mer om musik, börja dja, fixa dina egna spelningar, visa att behovet och intresset finns. Vill man snacka mer om att arrangera – så kom till oss, vi snackar jättegärna om hur det fungerar.
Tess vill bidra till att väcka liv i göteborgarnas nyfikenhet igen och tycker att man ska pröva att gå till ställen man inte varit på innan, besöka dansgolv man kanske aldrig förväntat sig att stå på och våga köpa en konsertbiljett till en akt du inte lyssnat så mycket på tidigare. Hon menar på att det är viktigt att vara delaktig för att den fria kulturen ska kunna blomstra.
– Ju fler scener desto mer välmående musikliv för alla. Vi är grymma i Göteborg och borde få mer credd för do it yourself-kulturen, för ställen som Truckstop Alaska och liknande. Fri kultur är viktig kultur. Det är en viktig fråga.
Vad tror du är nyckeln till att få folk att vilja betala för kultur?
– Återigen uppmärksamma och tänka på att artister är beroende av att folk betalar för att se dom samt köper musiken, samt att kommunen tar ett större ansvar över musiklivet genom att till exempel stötta verksamheter med bidrag i syfte att få ner biljettpriser. Jag tycker att det snackas för lite om det. Även våga gå på spelningar man inte har stenkoll på. Spelningar där inte alla ens vänner är, man kanske får med sig en kompis för att gå ned i källaren på Studio HPKSM. Har man inte möjlighet att betala kan man nyttja alla fri entré-grejerna som finns. Fyrens Ölkafé har till exempel jättemånga fri entré-kvällar eller där en kan välja att göra en donation, eller Holy Molys lite skitigare spelningar, eller då Locals den 11:e mars!
Nyfiken på Pustervik Locals? Här kan du läsa mer om nästa evenemang.