Annons ↓ Annons ↑

Möt: Tilde Hjelm

Möt Tilde Hjelm – en mångsidig talang som navigerar mellan att vara arrangör och artist. Vi utforskar hur hennes dubbla roller samspelar samt tar en första tjuvkik på hennes senaste singel Cells och det kommande albumet.

Hej Tilde! Du jobbar ju som arrangör men är också artist med ny singel på G – berätta hur dina dagar ser ut?
– Hej Djungeltrumman! Mina dagar skiljer sig åt ganska mycket vilket jag tycker är stimulerande. På dagarna kan jag sitta med marknadsföring, event, research, lyssnar på musik, skriver kontrakt, gör deals som jag helst vill ska gynna alla parter – bokningsbolag, artist och spelställe. Jag söker pengar från diverse kulturstöd, letar samarbeten och skapar digitala posters. Det är ganska varierande. På kvällarna kanske jag repar med rockbandet, skriver musik eller går på konserter.

Hur påverkar ditt arbete som arrangör din kreativa process som musikartist? Finns det sätt där de två rollerna kompletterar varandra?
– Jag skulle säga att det påverkar mig bra. Jag förstår ju alla delar, hur viktigt det tex är med PR veckorna innan ett släpp, hur mycket artisten kan påverka marknadsföringen på egen hand samt hur viktigt det är att arrangör/bokningsbolag och spelställe har ett genuint intresse av artisten de jobbar med.
Det är lite som att vara en skepnad som rör sig mellan väggarna och förstår hur allt hänger ihop.
Jag har lätt att dela upp saker och se saker ur olika perspektiv. Den kreativa processen påverkas aldrig av det. Snarare av relationer och klimat.

Vad kan du dela med dig av din senaste singel och kommande album? Det har ju gått en stund sedan ditt senaste släpp – hur skulle du beskriva utvecklingen av din musik sedan dess?
– Min singel Cells som släpps den 30/11 är en del av det kommande albumet. Ett album som kommer från min inre röst och sanning.
Där jag inte längre påverkats av yttre faktorer, stress eller måsten. Utan följer mig själv och mina andetag. Albumet är på så vis ganska vilande, kreativt och ger en stund för återhämtning. Vilket nog beskriver själva utvecklingen egentligen. Från att lyssna på andra till att lyssna till sig själv.

När du vill varva ner och ta en paus från musikskapandet, vilken typ av underhållning eller avkoppling brukar du välja? Är det någon särskild film eller TV-serie som du återvänder till?
– Jag brukar vända mig till japansk animerad film. Det ger mig det ultimata lugnet.
Musiken, alla små detaljer och lugnet som exempelvis Hayao Miyazakis filmer har, vaggar hjärtat och sinnena fint.

Vilka artister eller musikaliska influenser från din barndom eller ungdomsår har format dig som person och musiker? Finns det någon specifik låt eller album som har en särskild plats i ditt hjärta?
– I min barndom lyssnade jag väldigt mycket på R&B och popmusik. Whitney Houston ylade ofta i min walkman på 90-talet. Även Gwen Stefani och TLC. Det konkurrerade med mammas country och smöriga ballader av Richard Marx och Aerosmith.
Den tiden har nog inte influerat mig så mycket vill jag våga mig påstå..
Det är nog gymnasieåren som satt sina spår då jag upptäckte Brian Eno, Karen Dalton och fick ett större intresse för filmmusik. Ett album som satte sig i hjärtat den tiden var The Cure’s Disintegration.

 

 

Lyssna på Tilde Hjelm här: