Annons ↓ Annons ↑

Monopolet vill sätta Drömmarnas kaj på kartan

I september gästas Monopolet av Hans Borén för pop up-kvällar där middagsgästerna tas med på en resa genom Asien. Möt krögaren Magnus Söderström som är en av de drivande krafterna bakom Monopolet och läs om pop up-menyer, streetfood och framtidsplaner. 

Kärt barn har många namn Gullbergsvass, Drömmarnas kaj eller Gullbergs kaj. I området där byggnationerna är så många att man i dagsläget får sicksacka mellan avspärrningar kan man strosa bort längsmed gatan och när byggarbetsplatsernas buller tynar bort tornar sig istället en stor tegelfasad upp. I den stora tegelbyggnaden låg tidigare det statliga Vin och Spritbolaget och Magnus Söderström berättar att namnet på restaurang Monopolet är en hint till byggnadens historia. I lokalen kan man fortfarande se delar av de gamla garagedörrarna och det finns små kopplingar till byggnadens förflutna lite här och var för den som är uppmärksam. 

Krögarna bakom Monopolet driver sedan tidigare Kooperativet Pagoden och är väl bekanta med området. För några år sedan hade Magnus en foodtruck med streetfood på innegården och sålde pizza från ett av garagen. Efter det föddes idén till att göra något mer i området. 
– Jag kan visa hur mycket fint som helst som finns här nere, det är få som ser det. Jag tycker att det är gött här. För mig är det så inspirerande att vara här för jag tycker att det är så sjukt fräckt. 

Foto: Amanda Båmstedt

Magnus berättar att de vill ha en levande restaurang och Monopolets pop ups där skickliga kockar sätter ihop en meny är ett steg i den riktningen. Den 8 september går startskottet för deras nya pop up av stapeln där Hans Borén, som har arbetat som köksmästare på 28 +, kommer att bjuda på en sharingmeny med inspiration hämtad från hans asienresa.
– Hans kommer med influenser från Asien, Thailand, Kuala Lumpur och Vietnam som han har besökt. Det ska bli väldigt kul och inspirerande att se vad han tar med sig. Det är en tanke vi har som vi kommer att jobba vidare med. Vi vill sätta den här delen av Göteborg på restaurangkartan. Vi känner att vi är lite av en undangömd restaurang. Först och främst så ligger vi i ett område som inte finns på restaurangkartan, sedan så syns vi inte. Åker du förbi så ser du inte att det är en restaurang här. Vi slåss mot mycket, men samtidigt så tycker vi att det är inspirerande, om det är en bra grej så tar sig folk hit.

I Hans Boréns asiatiska sharingmeny är det framförallt smaker från Thailand och Vietnam som kommer att presenteras och i samband med detta har de även tagit fram ett öl- och vinpaket.
– Det roliga är att vinpaketet bara kommer att bestå av vita viner, det är det man dricker mest av där borta. Vi kommer även att ha röda viner som man kan köpa om man vill, men själva paketet är vitt.

Foto: Amanda Båmstedt

 

”Det är inte en asiatisk restaurang, det är inte en lunchrestaurang, det är inte en vanlig klassisk á la carte restaurang – det är någonting annat.”

Magnus berättar att de gärna samarbetar med lokala bryggerier och i ölpaketet kommer ölen från Beerbliotek som har sina lokaler i Sandarna.
– Det finns så mycket bra öl i Göteborg. Du har Spike, Vega, jag bor i Lindome och där finns Odd Island Brewing, Poppels, jag kan fortsätta hur länge som helst. Göteborg är riktigt bra när det kommer till öl, så då tyckte jag att det var roligt att ta med sig en lokal producent.

Monopolets grundidé har varit att de ska erbjuda lunch med fokus på streetfood för att sedan binda samman det med kvällarna. När restriktionerna släpper och man kan arrangera evenemang mer fritt vill de skapa mer liv och rörelse i lokalerna. Gästerna ska kunna besöka restaurangen under olika tider på dygnet och få ta del av varierande upplevelser i de anrika lokalerna.
– Vår tanke är att köra åt streetfoodhållet och kunna ha foodtrucks ute på innegården, olika event på kvällen och ha en levande restaurang. Vi tycker att det är jättekul att gå på restaurang och äta men vi tycker att det är roligt när det förändras och när det inte finns så strikta regler. Det är inte en asiatisk restaurang, det är inte en lunchrestaurang, det är inte en vanlig klassisk á la carte restaurang – det är någonting annat. 

Foto: Amanda Båmstedt

När inspirationen tryter berättar Magnus att han, under normala tider då pandemin inte härjar i världen, brukar ta sig till Köpenhamn för att ta del av deras restaurangscen. 
– Köpenhamn är ett klassiskt ställe som jag tycker ligger väldigt långt fram i allt – inredning, mat, olika inriktning och olika typer av restauranger. Jag vet att det kommer komma till Göteborg tillslut. Sedan kan jag tycka att det är trevligt att åka till London och se lite mer streetfoodinspirerad mat. Jag försöker hålla mig uppdaterad men det är klart att det kommer en torka ibland. Jag var på Holy Smoke BBQ nere i Höganäs, det är fantastiskt. Nu är man inne på grilltemat till nästa vår och sommar, så då kanske vi kan hitta något och köra på det. Vi försöker ligga i framkant. 

När han får frågan om vad de drömmer om efter pandemin behöver han inte tänka länge. Magnus vill fylla området med liv, sätta det på kartan och få fler människor att upptäcka vad Drömmarnas kaj har att erbjuda. 
– Om man får drömma så har jag alltid sagt att jag vill göra en marknad på de innegårdar som finns här. Då menar jag inte att det ska vara lite T-shirt stånd och sådant utan att det står folk som säljer blommor och någon annan med lite ost. Åker du hit en lördag och går runt så kan du nästan vara rädd för det finns inget folk här, så det finns gott om parkeringsplatser. Vi vill få igång det här området. För mig är en marknad ett sätt att få hit folk samtidigt som vi kan ha restaurangerna öppna i den här miljön. Det är nog någonting som vi kommer att titta på på sikt. Ju mer som byggs och händer i området ju mer folk kommer in.

– När fler folk kommer till området så kommer det att bli mer liv och rörelse och det kommer bli fler byggnader som görs i ordning, så det kommer på sikt. Sen kommer det komma folk som bor här framöver men det är långt kvar. Jag älskar Köpenhamn men det är en bit att ta sig om man vill till Köttbyn, men man tar sig dit om det är bra. Det är den känslan vi jobbar med. Jag tror folk vill röra på sig också. Det är lite det vi vill göra här, sätta det på kartan.