Annons ↓ Annons ↑

LEI-kodregistrering i 3 steg

Enligt nytt EU-direktiv krävs det att banker utökar innehållet av sina finansiella rapporter till lämpliga tillsynsmyndigheter. Reglerna avser främst värdepappersmarknaden där det nu ska vara möjligt att identifiera alla som utför transaktioner. Detta gäller för alla som utför värdepappershandel i någon form.

Om du till exempel driver ett företag som handlar med värdepapper, så krävs det att du genomgår en LEI-kodregistrering. Rapportering myndigheterna får in via LEI lägger grunden för deras övervakning av marknaden. Denna övervakning är vad som möjliggör att rättvis handel kan säkerställas. De finansiella instrument som räknas är bland annat derivat, obligationer och aktier.

Så registrerar du LEI-kod

Registreringen sker i några enkla steg. Många tillhandahållare av LEI erbjuder idag en registreringsfri tjänst. Allt man behöver göra är att fylla i ett formulär med rätt uppgifter, vilket gör processen mycket smidigare. Formulärens inbyggda autofyllfunktion påskyndar dessutom processen och gör användarupplevelsen mycket bättre.

För att betala använder du kreditkort som VISA, MasterCard, osv. Du kan dessutom använda dig av PayPal. Om du på något sätt har problem med dina betalningar kan du kontakta sidansvarig för att få information om hur du utför en banköverföring istället.

3 steg

Nedan går vi igenom de steg som krävs för att registrera en LEI-kod.

1. Fyll i ansökningsblanketten där det finns tomrum

Informationen kan också hämtas från bolagsverket i de flesta fall. Om din ansökan avser en pensionsförsäkring, ideell förening eller stiftelse, så bör du vara beredd på att ladda upp ett visst dokument som möjliggör bekräftelse av adress, namn och behörighet i förhållande till verksamheten åt vilken underteckningen sker.

2. Skicka in

Därefter skickar du helt enkelt in din ansökan och betalar med kreditkort, betalkort, PayPal eller banköverföring. Informationen som du har angett i din ansökan kontrolleras omedelbart efter det att betalning har tagits emot. I de flesta fall får man sin LEI inom 24 timmar. Det kan vara bra att vänta med att kontakta ansvarig tillhandahållare av LEI, även om mer än 24 timmar har gått. Det kan hända att det är extra högt tryck på ansökningarna just för tillfället, vilket saktar ned tillhandahållarens förmåga att behandla begäran om LEI.

3. LEI-koden skickas via e-post

När väl allting har behandlats ordentligt, så skickas din LEI-kod via e-post. Därefter gäller det bara att regelbundet förnya LEI-koden när det är dags.

Så förnyar du din LEI-kod

LEI kräver årlig förnyelse för att säkerställa att verifieringen är pålitlig. Om du inte förnyar din LEI-kod kommer du inte längre ha kvar din LEI-status. Detta kan innebära problem i framtiden, och förhindrar värdepappershandel.

För att förnya ditt LEI går du igenom exakt samma process som när du för första gången registrerade dig. Företagsdata läggs som sagt automatiskt in från bolagsverket, vilket gör registreringsprocessen snabb och problemfri. Om någon information om företaget nyligen ändrats, så krävs det att denna information uppdateras i formuläret.