Annons ↓ Annons ↑

Krept & Konan

Trots en uppväxt omgiven av gängkrimnalitet i de södra delarna av London hittade hiphop- och grimeartisterna Krept och Konan en flyktväg in i stadens urbana scen. Efter närmare en månad på turné i en och samma buss förklarar de varför musik är så viktigt, hur Göteborg är likt London och hur de botar hemlängtan med mat.

Efter att ha väntat en liten stund i baren på Pustervik kommer Casyo ”Krept” Johnson och Karl ”Konan” Wilsons tour manager, Tops, och hämtar mig. Han tar  med mig upp till vad jag skulle kalla en liten städskrubb. Lite gömd i ett av hörnen sitter Konan. Mätt och belåten efter en middag på det underbara stället Va piano, han förklarar att det är så nära hem han kan komma när han är ute på turné. Några minuter senare dyker den andra delen av duon upp, Krept. Även han har varit runt i Göteborg. Han hamnade dock på vår fina paradgata, Avenyn, och Hard Rock Café. När de tiotalet vännerna har lämnat rummet sätter vi igång med intervjun med den svåraste frågan, vilka är ni egentligen?

De börjar berätta om sin barndom i södra London, närmare bestämt Gipsy Hill, Croydon. En miljö fylld med gängkriminalitet, vänner i fängelse och en hel drös med kärlek till musiken. Allt började på skoj, mer som en hobby för de båda. Men när de släppte sin debut-mixtape Redrum märkte de att något hände. Folk började se dem som artister som hade något att ge. Dock kom inte det riktiga genombrottet förrän de gjorde en remake på Kanye och Jay-Zs låt Otis.

– Uppmärksamheten blev enorm, folk började undra vilka vi var och vart vi kom ifrån, förklarar Krept.

Och med all denna uppståndelse kom något gott. De använde uppmärksamheten till att testa nya saker och se vad folk ute på gatan tycker om, helt på egen hand. När deras första riktiga oberoende skiva, Young Kingz släpptes var framgången ett faktum. Jag menar, vem har inte stått och dansat till Freak of The Week på någon fest?

”Med det måste musikbranschen acceptera oss och vart vi kommer ifrån”

Men att ta sig dit de är just nu har inte alltid varit en raksträcka. Att komma från områden som vissa mer eller mindre vill radera från den engelska kartan och slå sig in på en rätt så vit pop- och rockmarknad har vart svårt, men genom att fler och fler artister som Skepta har tagit sig in i de brittiska finrummen ser även Krept och Konan ett ökat intresse.

– Med hjälp av Youtube och internet känns det som att alla olika kulturer börjar blandas ihop. I och med det måste musikbranschen acceptera oss och vart vi kommer ifrån, säger Konan. Titta bara på USA, där har hiphopen blivit mer för den allmänna massan och kombinerats med genrer som pop och rock. Snart är vi också där, tro mig.

Samtalet fortsätter med frågor kring Sverige och festivaler. Jag förklarar för dem att Göteborg kallas Lilla London.

– Precis som Croydon har ni spårvagnshållplatser mitt i gatan, sen så är det förstås lika kallt som London. Ni har även Burger King, så ja jag förstår varför staden kallas Lilla London, säger Krept.

Konan inflikar att gatstenarna är en likhet till just deras hemstad Croydon, och fortsätter:

– Jag hörde att det är sjukt bra fester här, är det sant?

Snabbt förflyttas samtalet till sommaren och festivaler. Något förvånade blir de när jag säger att Skepta och Stormzy spelar här under årets Way Out West. De förklarar att de är vänner sedan långt tillbaka, speciellt Stormzy och Krept som gått i samma skola som barn. Med glimten i ögat säger de att de absolut ska titta på alternativ till att komma hit då.