Annons ↓ Annons ↑

Könst låter nyfikenheten leda vägen

Könst grundades av Nali Dilan och Philip Sunnerholm, på senare har även Wilmer Apelgren anslutit sig. Tillsammans utgör de en kreativ plattform där nyfikenhet och hållbarhet vägleder dem i deras process. Hittills har de skapat kläder som inspirerar och utforskar nya sidor av kulturella uttryck, vad de tar sig an härnäst återstår att se. 

Hur började er resa med Könst? 
Nali: Jag och Philip hade precis hunnit bli vänner och insåg snabbt att vi hade ett stort gemensamt intresse, kläder. Vi började spåna idéer kring Könst i min sunkiga lägenhet på Södermalm, Stockholm i slutet av 2017. Jag jobbade på ett laboratorium och såg ljus på helgerna, när det inte regnade – vilket var sällan. Philip var på besök och hade precis blivit dumpad och sökte också ljus. Vi började prata om hur häftigt det hade varit att starta något och se hur idéer kunde ta form. Lite drygt en vecka efter att Philip hade åkt hem fick jag ett meddelande där han hade skrivit något i stil med “Vi kör!”, så jag packade ihop mitt bös och flyttade hem till Göteborg i början på 2018. Vi började tänka kring namn, och funderade kring varför vi inte skulle kunna starta ett koncept som bara skulle heta “Konst”, i och med att det på något sätt var det vi ville skapa. Inspirerade av en t-shirt från Tyler the Creators märke Golf med trycket “Gölf” på bröstet föddes idén att det vore rätt fult att på ett töntigt Göteborgskt vis döpa vårt koncept till “Könst”, och så blev det.

– Vi visste att vi ville börja konceptet Könst med att göra kläder, visa exempel på hållbar produktion, ej könsbestämma samt inspirera. Vi ville bryta den normaliserade produktionskedjan och bygga på en ny som vi kunde stå för med gott samvete. Modeindustrin är inte hållbar, vi ser skapandet som en konstform och vill bryta kapitalismen i det. Vi hade en massa idéer om vad vi ville göra men dessvärre samtidigt brist på tid och pengar (still struggling), vilket har resulterat i många motgångar. Det var till exempel svårt att hitta en småskalig lösning för hållbar produktion i Sverige, då hörde vi av oss till Philips moster (shout-out Ulrika) som driver Plagg&Design, ett litet företag som egentligen tillverkar vårdkläder och kunde möta oss i vårt behov av en mindre kvantitet. Efter flera liknande problemlösningar har vi nu äntligen lyckats få fram våra första plagg tillverkade från scratch i Sverige. 

Foto: Thom Estifanos

Vilka är ni som är involverade i Könst och vad har ni för roller? 
Philip: Jag och Nali grundade Könst och det senaste året har vi gått från att vara två till tre personer, vi ansåg att det var för många områden inom företaget för två personer samt att vid besluttagande är det fördelaktigt att vara tre. Nali Dilan har en bakgrund inom medicinsk fysik och arbetar i det området idag och har läst diverse fristående textilkurser. Jag (Philip Sunnerholm) är inredare i grunden, studerat textil produktutveckling och arkitekturvisualisering. Wilmer Apelgren har en bakgrund inom restaurangbranschen, är musiker, poddare och pluggar till inköpare på Nordiska Textilakademin. Jag och Nali är huvudsakligen ansvariga för den kreativa processen, design av plagg samt source:a inspiration för nya släpp. Wilmer tar i dagsläget en paus från företaget av personliga skäl, annars är han drivande i marknadsföringen på sociala medier och är en idéspruta. Alla är dock mer eller mindre involverade i de flesta beslut som tas.  

Ni har ett stort intresse för historieberättande, kultur, populärkultur och subkulturer. Vad vägleder och inspirerar er i de val ni gör med Könst? 
– Främst vill vi uppmuntra folk till att vara intresserade och utforska. Vi vill även lyfta fram saker vi tycker är intressant för att skapa ett immateriellt värde i det vi gör samt vara transparenta med vad som inspirerar oss. Det finns så otroligt mycket spännande att hämta inspiration ifrån. Det brukar ofta vara så att någon av oss har uppmärksammat en subkultur och tjötar om det när vi hänger, vilket resulterar i en process av nörderi. Vi har bland annat ett stort intresse för elektronisk musik, vilket föll naturligt som inspiration till vårt första släpp, samt även de subkulturer som uppstått i relation till dessa musikgenrer. De senaste åren har intresset för rave och olika svartklubbar ökat sjukt mycket och vi vill lyfta fram varifrån detta fenomen kommer samt hur samma grej har sett ut i andra kontexter genom historien. När vi hör ordet rave tänker vi i första hand på 90-talets England och den uppsjö av olika elektroniska musikgenrer och subkulturer som blomstrade där vid den tiden. Filmen Human Traffic från 1999 fångar denna tid på ett ganska ocensurerat sätt och är en stor inspirationskälla för den som vill veta mer om denna epok. Våra första plagg fick en boxig 90’s passform och många av trycken och broderierna var inspirerade av olika saker relaterat till denna tid. Vi fotade kläderna även analogt i förfestmiljö för att förstärka känslan. Genom vår Instagram förmedlar vi också dessa inspirationskällor, dock gillar vi inte att trycka saker i ansiktet på folk, ofta hintar vi bara, och lämnar utforskandet till den intresserade.

Könst samarbetar även med lokala konstnärer och kreatörer. Hur går urvalet till? 
– Samarbetet mellan lokala konstnärer och kreatörer sydde vi ihop med vår sidokollektion “Not original Könst”. Nu till en början har vi mest samarbetat med folk vi känner och tycker att det är ett spännande och nytt sätt för oss att skapa kollaborationer. Till vårt första släpp har vi valt att samarbeta med Peter Apelgren, komikern som egentligen är konstnär och just nu aktuell med utformningen av nya restaurangen Tavolo på Magasinsgatan. Vi har även samarbetat med Amanda Åkerman, konstnär och illustratör som bland annat gjort många bokomslag och har ett estetiskt uttryck vi älskar. Samt Olof Norrman, en vän som driver butiken Göteborg Manufaktur. Han började kedjesömsbrodera och ville ha något att träna på så vi gav honom en uppgift. Vi är öppna för alla typer av samarbeten så länge vi möts i värderingar och uttryck, vi vill vara en plattform där både mindre och större kreatörer möts och tar hjälp av varandra på ett opretentiöst vis.

Not Original Könst, Peter Apelgren och Könst (byxor)

Berätta mer om Not original Könst, vad är det? 
– Not original Könst är en sidokollektion till Könst som på något sätt representerar en av våra grundpelare. Istället för att köpa in nya färdiga obrandade plagg så använder vi vintageplagg som vi tycker har potential och ger dem lite mer kärlek. Vi är tydliga med att det inte är våra plagg från scratch, vi vill få gamla plagg att komma till nytt liv. Japanerna har ett ord som är någonstans kärnan för Not original Könst, “Kintsugi” eller “Kintsukuroi” som betyder “reparera med guld”. 

Dela med er av era bästa tips till den som är nyfiken på att upcycela gamla plagg eller saker. 
– Det behöver inte vara så avancerat, ta något du äger eller köp second hand, sy in, lägg upp, klipp av, måla på det, brodera något, färga om med textilfärg, hitta knappar eller tygmärken att sy på. Kan du inte eller orkar inte lära dig, ge det till någon som kan, en skräddare eller en vän som har kunskapen. Du kommer bli överraskad hur bra det kan bli! Och även om det inte blir helt 100% kommer det bli något unikt skapat med kärlek.

Hur ser ni på framtidens konsumtion?
– Först och främst vi måste gå tillbaka till hur det var förr där man lagar och tar hand om sina saker. Satsa på kvalitet och småskalighet, lägg mer pengar på färre plagg, köp mer sällan om du ska köpa nytt, dessa saker har även ofta ett andrahandsvärde så du kan sälja det vidare. Köp hållbara produkter, både sett till kvalitet, material och hur dem är producerade. Skippa fast fashion, det är skit, luras inte av greenwashing. Laga mer, second hand-fynda mer. Fler kommer köpa och sälja grejer andra hand genom exempelvis Tradera, Blocket, Marketplace och Instagram etc. Vanliga second hand-butiker och webbshoppar med vintage kommer att bli fler. Delningsekonomi växer inom vissa områden, tror dock inte det blir stort inom kläder, men inom vissa områden med produkter/tjänster man använder mer sällan.

Foto: Thom Estifanos

Vad har ni själva för förhoppningar för framtiden? 
– Vi vill vara med i en högst nödvändig revolution av klädindustrin som vi anser är en riktigt smutsig bransch som behöver ändras asap. Dock vill vi inte se oss som enbart ett klädmärke utan kommer även att ändra fokus ibland; inredning, musik, måleri, film, litteratur eller vem vet vad, vi är en kreativ plattform, en föränderlig process. Vi vill jobba mot en bättre framtid för miljön men även lyfta andra viktiga frågor, som att jobba för en värld där inte normer existerar.