Sociala medier kan vara en bra grej – för att träffa vänner, spana på kändisar eller lära sig något nytt. Men ibland blir jakten på perfektion ett problem.
Du dricker vin med en polare på det nya stället i stan och inser att du vill lägga upp en bild. Först ska du bara flytta på ketchupflaskan ni fick till era pommes, ställa dit krukväxten från bordet intill och hoppa upp på stolen för att få det bästa perspektivet.
Känner du igen dig? Du är inte ensam. Linda Hiltunen, doktorand i sociologi vid Linnéuniversitetet, publicerade i somras sin avhandling Lagom perfekt. Den visar att jakten på perfektion hos unga skruvas upp genom användningen av sociala medier, olika plattformar blir ett verktyg för att mäta framgång.
– Det finns ett gap mellan den perfekta person man vill vara och den person man faktiskt är, där uppstår ohälsan, säger hon, och fortsätter:
– Vi människor jämför oss hela tiden, men utvärderingen av oss själva och andra blir väldigt konkret på sociala medier genom att vi gillar eller inte gillar.
”Snarare handlar det om att marknadsföra sig själv som varumärke”
Så varför använder vi sociala medier? Främst för att berätta för familj och vänner vad vi har för oss, enligt min lilla fokusgrupp av vänner. Samtidigt upplevde nästan alla en press på att vara fyndiga i sina bildtexter, snygga på sina bilder eller visa upp ett roligt och framgångsrikt liv. Men om det är för familjen och vännerna, varför känner vi den pressen? Jag menar, handen på hjärtat, de vet redan att vi varken är så snygga eller roliga som vi önskar vara.
Snarare handlar det om att marknadsföra sig själv som varumärke. Karl-Thomas Friedenstierna, som driver kontot karlofsweden på Instagram, är en av dem som gör det. Med sitt konto når han ut till drygt 24 000 personer och erbjuder sina tjänster som personlig tränare, dj och kostrådgivare. Han menar att det positiva med sociala medier överväger det negativa, även om det finns en viss press.
– Det blir så eftersom att både jag och mina följare har förväntningar på mina inlägg, säger han. Men pressen tär inte nämnvärt på honom.
– När man fått struktur på det, känns det bara roligt.
Lisette Alfredsson, som driver en framgångsrik Youtube-kanal under eget namn och använder sina sociala medier som en förlängning av den, ger en annan bild. Genom sin sminkkanal vill hon ta ansvar för att jobba mot hetsen på perfektion.
”Sociala medier kommer inte försvinna, unga kan inte välja bort dem som det ser ut idag”
– Jag visar upp mig själv osminkad, finnig och jävlig. Det kan bli väldigt ytligt annars.
Hon pratar även en del om psykisk ohälsa i sina videor.
– Jag hade behövt det när jag var 17. Det är viktigt att folk inte känner sig ensamma.
Lisette känner inte särskilt mycket press kring sitt utseende, däremot menar hon att det är lätt att hamna i ett jämförande av livskvalitet.
– Den frågan jag oftast får av mina följare är om jag vill ha barn. Det tillsammans med att se gamla vänner förlova sig, skaffa familj och hus och så kan stressa mig. Jag är nöjd med mitt liv, men självklart jämför man sig. Man tror att alla har kul jämt, men så är det ju inte.
Vad är då lösningen, ska vi sluta använda sociala medier? Lägga upp en ful bild för varje snygg? Enligt Linda Hiltunen är sociala medier bara ett symptom på vår samtid.
– Sociala medier kommer inte försvinna, unga kan inte välja bort dem som det ser ut idag. Så det handlar snarare om att rikta blicken mot samhället i stort, att tona ned hetsen som hyllar framgång och perfektion.
Nästa gång du ska lägga upp en bild på ditt tisdagsvin, kan du med andra ord testa att låta den där ketchupflaskan stå kvar. Vem vet, kanske hakar fler på.