Hur ifrågasätter designers traditionella metoder och strukturer inom modeindustrin? Vad forskas det om, hur ser framtiden ut? Hur ska vi förhålla oss till konsumtion och var finns dina nästa favoritsmycken? I godishyllan på Willys, eller i labbet på Textilhögskolan i Borås?
Det borde sitta varningsbilder och texter i billiga toppar från stora klädkedjor: “ogrundat konsumtionsbeteende leder till ond bråd död och miljökollaps” med en valfri bild på barn i fabriksmiljö. Folk röker trots varningstexter. Folk kommer att köpa toppar för 49:90 på svenska modeföretag ändå. Men erkänn, bilderna på ciggpaketen är störiga. Jag vill inte titta. Det gnager någonstans inuti. Kanske skulle en eller tre tänka efter lite innan de handlar, om 49:90 följdes av lämplig statistik och någon god bild från textilfabrikens all-inclusive personalbostäder.
Om Herr Persson faktiskt ämnar ställa om strategier. Göra mer än vad han gör idag och gå i framkant. Inför varningstexter och bli störst på andra plan. För det är ju inte så att det inte går. Det handlar bara om vilja och andra värden än pengar.
Det är svårt att tro att det kommer hända.
Istället gör vissa modeföretag musikvideos med noll omvärldsanalys. Som bara pekar på att de ligger cirka 103 år efter resten av samhället. Tur då att det finns andra i Borås som tänker.
Som på Textilhögskolan. Där finns lösningar, eller i alla fall förslag inför framtiden. Där ifrågasätts strukturer och där bryts traditioner. Sociala, ekonomiska och visuella. Det är då det blir intressant. Då det skapas konst, en ny ekonomi, nya uttryck. Som vi längtar.
OBS!
Varning för snyggt närproducerat mode. Kan leda till habegär och allmänt välbehag.
Mvh,
Majli af Ekenstam, Studio Keller
Foto: Ebba Möll
Styling: Studio Keller
Modell: Sebastian Boukachabia
Tack till: Camilla Arnbert, Erik Edlund, Crazyprintlady (CPL), LIMANI och SOAC för lån av material
Publicerades ursprungligen i Djungeltrumman #39, läs hela numret här.