Annons ↓ Annons ↑

Nominerade till årets Spot On

Sedan tio år tillbaka har de skapat teateruppsättningar av sagor för barn. På lördag har Banditsagor och deras uppsättning Snövit och de sju sjuksköterskorna chans att vinna nomineringen Årets Spot On under Scenkonstgalan. Vi har pratat med regissör Sanne Ahlqvist Boltes.

Stort grattis till nomineringen! Hur känns det?
– Tack! Vi är stolta över föreställningen och otroligt glada att Scenkonstguiden valt att uppmärksamma den.

Berätta om Snövit och de sju sjuksöterskorna!
– Föreställningen bygger på en saga skriven av Sara Hansson, och har spelats för en låg-och mellanstadiepublik. I föreställningen får vi möta Snövit som har förlorat sin mamma som en konsekvens av bristande sjukvård. Snövit bor då hos en fosterfamilj på den skånska landsbygden, där tillvaron inte är särskilt kärleksfull. En dag får hon nog och rymmer till den stora staden Malmö. Där träffar hon Fanny som råkar vara en av sju sjuksköterskor som har alldeles för mycket att göra. Tillsammans (och med hjälp av publiken) protesterar de mot chefen och lyckas åstadkomma förändring.

Hur har responsen varit bland barnen?
– Konstnärligt var det naturligt att engagera dem i föreställningen för att visa att förändring skapas gemensamt. Vi är så glada över att det alltid kommit reaktioner från publiken som vill vara med och backa upp Snövit när hon säger ifrån.

”Det är viktigt att prata med barn om svårare och större ämnen”

Hur uppkom idén?
– Sara Hansson bollade idén kring sagan med oss tidigt under vårdkrisen i Malmö. Ursprungligen finns sagan med i Banditsagors sagosamling Stulna berättelser från 2015. Att göra teater av sagor har Banditsagor gjort sedan 2008.

Varför tror ni att ni blev nominerade?
– För att det tyvärr, trots att sagan skrevs för tre år sedan, fortfarande är ett aktuellt ämne. Samtidigt väljer vi att se det som en uppmuntran till att det går, och till och med är viktigt, att prata med barn om svårare och större ämnen.

Vad inspireras ni av?
– Modig scenkonst för barn och unga som inte underskattar sin publik.

Vad händer framöver, har ni några nya uppsättningar på gång?
– Den 2 mars har vi premiär med Hemligt, en hörlursföreställning för barn på mellanstadiet. Tillsammans med dramatikern Alexandra Loonin har vi inspirerats av dagboksformatet och jobbat fram ett manus som kretsar kring hemligheter. Ljuddesignern Jonas Åkesson, som även stod för ljudet till Snövit, håller just nu på att ljudlägga föreställningen för att förstärka vår dramaturgi. Genom hörlurarna kommer publiken kunna ta del av karaktärernas tankar och innersta hemligheter. Samtidigt möjliggör ljudbilden att vi kan vidga klassrummet som blir vår fysiska spelplats.

I september har de även premiär för Kurs i självutplåning, som bygger på en serienovell av Henrik Bromander, och är en clownföreställning för vuxna på bibliotek.