Annons ↓ Annons ↑

Göteborgs musikår enligt Fabian Forslund

Definitionen av en god musikstad varierar beroende på vem du frågar, vi kan diskutera kvantitet, kvalitet och klimat – men jag kan tänka mig att definiera det utifrån möjligheterna att överleva över tid. Ska man då utkristallisera en tendens i kampen för överlevnad så är det att man som musiker måste återuppfinna sig själv och leta efter nya vägar för att hålla sig någorlunda relevant.

Text: Fabian Forslund

Vi har till exempel delar ur Hagaliden som skapade apokalyps-disco i KÅRP, vi har Samtidigt Som i Klass II, en supergrupp i VEGA som förvaltar IKONS-arvet, Henning släppte Kasban och blev Mark Knopfler och minst tre personer har gått från pop till hiphop samtidigt som Hästpojken gått över till dansbands-bas och Bingolotto-blås. 

Vissa saker är dock forever. Det finns en trygghet när Easy October levererade americana som om det vore på riktigt, Slowgold blev mörkare men bättre, Dan Lissvik släppte ett album med 100 låtar och The Embassy fortsatte vara världens bästa band. Dessutom tog Sarah Klang över hela landet och Hagas stolthet Anna von Hausswolff tog över nobelfesten och släppte en gammal låt som ändå blev en av årets bästa låtar. 

Även den klassiska indien ser ut att vara välmående, Agent Blå släppte en EP där sångerskan Emelie Alatalo visade att ingen sätter sång som henne. Holy Now släppte äntligen ett debutalbum och visade att man har stadens bästa trummor samtidigt som Terra terrade att fortsätta spela snabbt i takt.

Varje år är generellt ett bra musikår i Göteborg, den som säger något annat har helt enkelt fel. 2018 kan enkelt beskrivas som ett bra musikår och då har vi inte ens nämnt det urbana eller det elektroniska.

Welfare Recordings får pris som årets bästa skivbolag, Oceanen får pris som mest relevanta spelställe, Hoki Moki får pris som årets bästa ”vi vill förnya oss men ändå inte” och Glenn Udéhn får årets Kristian Anttila-stipendiat för god förvaltning av Kristians levnadsarv. Årets inställda comeback går till Bye Bye Bicycle och det stora meme-priset landar inte helt oväntat hos Gaffa. 

Låt oss sammanfatta det hela med 20 låtar som varit absolut bäst i den breda men älskvärda genren pop/rock från Göteborg.

Anna von Hausswolff – The Optimist
Holy Now – Feel it All
The Embassy – Wasted
Agent Blå – Seasick
KÅRP – Freak Smile
Sarah Klang – Mind
Hästpojken – Där vi möts
Terra – Levande
Easy October – Keep Calling you my Friend
Beverly Kills – Dreamless
Dan Lissvik – Dreams
Slowgold – Verkligheten
Klass ll – Ifred
Henning – Som en tjuv
Alpaca Sports – Nobody Cares But Me
Vega – Älskling
Saga Back – There You Go… Again
Det Stora Monstret – En drömd plats
Nadia Nair – K
Glenn Udéhn – Det går åt helvete nu

Fabian Forslund är en av grundarna av Vårø Records.